Mgr. Hana Stará

 

 

Kontakt:    Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

 

Tel. 596244880

 

Konzultační hodiny metodika prevence pro rok 2017 - 2018:

po-pá    7:30 - 8:00      út 13:30 - 14:00

 

nebo kdykoliv po předchozí domluvě.

 

  • 1. Prevence ve škole

    1.1. Školní metodik prevence

    Ukotvení školního metodika: vyhláška 72/2005 Sb.

    Kompetence ŠMP jsou dány Vyhláškou o poskytování poradenských služeb ve školách a školských

    poradenských zařízeních č. 72/2005 Sb. dle Školského zákona č. 561/2004 Sb. Příloha č. 3: standardní

    činnosti školy, bod II. standardní činnosti školního metodika prevence

    1.2. Standardní činnosti školního metodika prevence

    1.2.1. Metodické a koordinační činnosti

    1) Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.

    2) Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí,

    vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových

    projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.

    3) Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických

    jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).

    4) Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.

    5) Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího

    procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a

    dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.

    6) Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku

    prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti

    (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v

    oblasti prevence sociálně patologických jevů.

    7) Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě

    akutního výskytu sociálně patologických jevů.

    8) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských

    zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.

    9) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence,

    navržená a realizovaná opatření.

    1.2.2. Informační činnosti

    1) Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách

    programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.

    2) Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.

    3) Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně

    patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická

    zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové

    intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).

    1.2.3. Poradenské činnosti

    1) Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování

    poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího

    odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).

    2) Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně

    patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, kteréjsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.

    3) Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace

    poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými

    zařízeními

     

    Do metodických a informačních činností řadíme:

    - zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence

    - metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, IVP, práce s nadanými žáky apod.

    - předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy

    - poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům

    - shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů

    - vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti metodika prevence  , navržená a realizovaná opatření.

    Poskytování poradenské služby stanoví v první řadě školský zákon, který zakotvuje povinnost školy poskytovat poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školského zákona a tomu odpovídající práva žáků, studentů, a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků na poskytnutí této pomoci. Při poskytování poradenských služeb je škola povinna poskytovat vyžádané informace a spolupracovat s dalšími institucemi, zejména:

    - PPP (pedagog.-psycholog.poradny)

    - SPC (speciální pedagogická centra)

    - SVP (střediska výchovné péče)

    - orgány sociálně-právní ochrany

    - PČR

    - pediatry a dalšími odbornými lékaři, dětskými psychology, psychiatry a zařízeními, která poskytují odbornou poradenskou a terapeutickou péči vč.individuální a rodinné terapie

    - oddělením péče o rodinu a děti, oddělením sociální prevence

    - příp. neziskovými organizacemi specializujícími se na danou problematiku.

    V letošním školním roce 2014/2015 (oblast pedagogicko-psychologické poradenství) jsme si stanovili tyto cíle:

    - Pracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů.

    - Sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci.

    - Vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností ve škole.

    - Prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.

    - Prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči.

     

     

    SPOLU  to zvládneme!!!!

     

     

    Mgr. Hana Stará

  •  

  •  

  • Jak poznáte, že by  právě vaše dítě mohlo být obětí šikany?

    •             Za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi.

    •             Dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by si telefonovalo apod.

    •             Dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem.

    •             Nechuť jít ráno do školy (zvláště když dříve mělo dítě školu rádo). Dítě odkládá odchod z domova,                            případně je na něm možno při bedlivější pozornosti pozorovat strach. Ztráta chuti k jídlu.

    •             Dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty, prosí o dovoz či odvoz                        autem.

    •             Dítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu).

    •             Usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např. ”Nechte mě!”

    •             Dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně.

    •             Dítě bývá doma smutné či apatické nebo se objevují výkyvy nálad, zmínky o možné sebevraždě. Odmítá                    svěřit se s tím, co je trápí.

    •             Dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká, že je ztratilo),                            případně doma krade peníze.

    •             Dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí.

    •             Dítě je neobvykle, nečekaně agresivní k sourozencům nebo jiným dětem, možná projevuje i zlobu vůči                      rodičům.

    •             Dítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno zvrací, snaží se zůstat doma. Své                            zdravotní obtíže může přehánět, případně i simulovat ( manipulace s teploměrem apod.)

    •             Dítě se vyhýbá docházce do školy.

    •             Dítě se zdržuje doma víc, než mělo ve zvyku.

    Projevy šikanování

    Šikanování má ve svých projevech velice různou podobu s následky především na psychickém zdraví.

    Jejich znaky je možno rozdělit podle různých hledisek přibližně do těchto skupin:

    •             verbální přímé a nepřímé

    •             fyzické přímé a nepřímé

    •             aktivní a pasivní

    Za určitých okolností může šikanování přerůst až do forem skupinové trestné činnosti a v některých opravdu                              závažných případech nabýt i rysy organizovaného zločinu.

    Příklady nepřímých a přímých znaků šikanování

    Nepřímé (varovné) znaky šikanování mohou být například:

    •             Žák je o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády.

    •             Při týmových sportech bývá jedinec volen do mužstva mezi posledními.

    •             O přestávkách vyhledává blízkost učitelů.

    •             Má-li žák promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený.

    •             Působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči.

    •             Stává se uzavřeným.

    •             Jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje.

    •             Jeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené.

    •             Zašpiněný nebo poškozený oděv.

    •             Stále postrádá nějaké své věci.

    •             Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá nepravděpodobné výmluvy.

    •             Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy.

    •             Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole.

    •             Odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, které nedovede uspokojivě vysvětlit.

    •             (Zejména je třeba věnovat pozornost mladším žákům nově zařazeným do třídy,

    neboť přizpůsobovací konflikty nejsou vzácností!)

    Přímé znaky šikanování mohou být například:

    •             Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet.                Rozhodujícím kritériem je, do jaké míry je daný žák konkrétní přezdívkou nebo ”legrací” zranitelný.

    •             Kritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené nepřátelským až nenávistným, nebo pohrdavým                    tónem.

    •             Nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu nebo za něj platil.

    •             Příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem, a skutečnost, že                  se jim podřizuje.

    •             Nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k spoluúčasti na nich.

    •             Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné, ale je nápadné, že je oběť                          neoplácí.

    •             Rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout.